Moje skúsenosti s IIFYM a Intuitive eatingom

Ahojte.
V ankete na instagrame som sa nedávno pýtala na to, aký ďalší článok by ste u mňa chceli vidieť a najlepšie ohlasy mala u mňa práve téma ohľadom stravovania. Dopredu však chcem upozorniť, že nie som nejaký výživový poradca a nechcem nikomu diktovať, ako a čo má jesť, pretože každý sme iný a každému vyhovuje niečo iné.☺️
 V tomto článku vám ale predstavím moje skúsenosti s IIFYM a intuitive eating, podľa ktorého sa stravujem práve teraz.

IIFYM
S týmto typom stravovania som sa prvýkrát stretla na instagrame. Sledovala som kopu fitness blogeriek, ktoré si každý deň počítali makrá, mali krásne postavy a boli spokojné so svojím telom. Bolo to obdobie môjho života, kedy som jedla skutočne málo. A tak som si prvýkrát vypočítala makrá a jedla podľa nich týždeň. Príjem, ktorý mi vyšiel bol o dosť vyšší, ale ja s nulovými vedomosťami o nutričných hodnotách niektorých potravín som si myslela, že toľko prijímam určite aj bez počítania. Po týždni som mala na váhe 1kg hore a ja som netušila prečo. Hodnoty, ktoré som si vypočítala boli na to, aby som chudla, nie priberala. Bola som z toho celkom nešťastná, no počítala a jedla som podľa nich ďalej, dúfajúc v to, že možno je to len kilo z nejakého ťažšieho jedla (alebo žeby z čokolády?). Neskôr som nastúpila do novej školy a prišla na internát, kde sa pre mňa počítanie stávalo čoraz menej predstaviteľným. Stále som počítala, ale množstvo vecí som odhadovala, preto sa mi často stávalo, že som si do tabuľky zapísala aj 2x viac toho, čo som reálne zjedla. Preto sa moje telo opäť dostávalo do deficitov, ktoré som ja nevnímala, keďže som si myslela, že jem dosť a vyvážene. Počítanie, plánovanie jedál a kombinovanie všetkých možných dostupných jedál mi zaberalo veľké množstvo času. Kvôli týmto všetkým veciam a kvôli naslednemu prejedaniu som nakoniec rozhodla s počítaním úplne prestať. Počítala som dokopy aj s prestávkami možno 4 mesiace. Celkovo počítanie nehodnotím ako zlú vec, ja osobne som sa vďaka nemu naučila nutričnej hodnote potravín a najmä koľko moje telo potrebuje. Mňa osobne však počítanie niekedy obmedzovalo, keďže som typ, ktorý nevie prekusnúť situáciu, kedy presne všetko nesedí alebo nie je všetko 100%, lebo som veľká perfekcionistka. 😀 Ale práve vzhľadom k tomu, že som nedokázala niektoré situácie zvládať, som sa neskôr začala prejedať, takže momentálne sa k počítaniu vrátiť neplánujem a snažím sa nájsť spravny a zdravý balanc v jedle aj v živote.😊

Moje začiatky s IIFYM



Intuitívne stravovanie
Na intuitívne stravovanie som prišla v dobe, keď som počítala makrá a v tom čase som mala pocit, že by som nedokázala niečo zjesť bez toho, aby som si to nezapísala do tabuľky. Keď som však pochopila, že zmysel života nie sú kalórie a že jem konkrétne jedlo a nie nejaké čísla (pre mňa bolo veľmi dôležité si to uvedomiť), prišla som na chuť aj tomu. Zistila som, že žiadne jedlo nie je zlé ani dobré a aj keď mám stále ešte problém so situáciami ako sú návštevy, oslavy a akcie, kedy jednoducho či chcete alebo nie, dobrovoľne nerozhodujete o tom aké jedlo tam bude, vždy sa snažím nájsť správny balanc. Jem naozaj úplne všetko. Pred 2 týždňami som si dokonca po 8. mesiacoch dala hranolky z McDonaldu (síce mi po nich vôbec nebolo dobre, ale považujem to za svoj osobný úspech 😂). Aby som to opísala v skratke, pre mňa bolo jednoducho ťažké vyjsť zo zóny "bezpečných" potravín do zóny, kde boli všetky jedlá, ktorých som sa obávala. Veľa vecí som si zakazovala, aj keď som ich často veľmi chcela a to ma doviedlo až k stavom, kedy som stratila kontrolu a častokrát zjedla viac, ako bol môj príjem za celý týždeň. Od kedy nepočítam, cítim voľnosť v jedle a najmä to, že moje výčitky kvôli jedlu nie sú až tak časté. Prejedania už nie sú tak časté a najmä tak radikálne ako kedysi. Častokrát sa mi stáva, že si podvedome v hlave spočítavam, koľko kcal za deň prijímam, vždy je to však len môj subjektívny pohľad (hlavne na množstvo) a niekedy sa stáva, že je to oveľa menej. Prioritou pre mňa však je neprejedať sa a nájsť si v živote ten správny systém na jednej strane nutrične hodnotných a výživných potravín, a na druhej strane menej výživných, ale obľúbených potravín. Preto papám všetko na čo mám chuť, ale s mierou, vyberám si zdravšie potraviny, prípadne aspoň zdravšie alternatívy. Vždy sa mám čo učiť, ale ak by som vám mala poradiť niečo z vlastnej skúsenosti, tak je to najmä to, aby ste si nikdy nič nezakázali. Nie nadarmo sa hovorí, že zakázané ovocie chutí najlepšie.

Vaša Emka



Komentáre

  1. Tento komentár bol odstránený autorom.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. To je zaujímavé, o tom som vôbec nevedel. :) Ja doteraz riešil diétu predovšetkým tak, že som prestal jesť nezdravo, našiel na zeleninové šaláty, z šufliku vyhrabal chytrý náramok a začala behať ako nahnevaný. :) Tak som dostal rozkydnuté stehná a ruky späť do formy a potom cez jar a leto len nejaká udržiavacia formička. :) Toto je na mňa už veľmi komplexné. Ale na druhú stranu rada by som si o tom niekde prečítal viac. :)

    OdpovedaťOdstrániť

Zverejnenie komentára

Obľúbené príspevky z tohto blogu

LIFE UPDATE // Recovery nie je tak ľahká, ako sa zdá, ako ma ovplyvňuje Instagram, moje prvé fotenie

Ako to všetko vlastne začalo, až po súčasnosť..